BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

13 June 2010

Penggunaaan tanpa pilihan

Di kebanyakan pasar raya, pengguna boleh melaksanakan haknya sama ada dia mahu membeli atau tidak. Dalam keadaan tertentu, pengguna tidak ada pilihan misalnya dalam isu mendapatkan udara dan air yang bersih.

Dalam keadaan ini, pengguna terpaksa bernafas dalam seribu kesulitan apabila mereka terpaksa menghidu udara yang sudah tercemar. Para

Pengguna juga terpaksa menggunakan air yang telah dicemari dengan kotoran dan bahan bahan kimia serta sisa-sisa racun kimia untuk melakukan aktiviti harian.

Kesan kesan pengambilan tersebut adalah sukar dikesan dalam jangka masa yang pendek dan kadang-kadang tidak boleh dipulihkan.

Bahan kimia yang masuk ke dalam tubuh manusia boleh menyebabkan perubahan kepada generasi yang akan datang. Kemusnahan kepada umat manusia akan menyebabkan kelemahan daya fikir, kurang bersemangat, memendekkan usia seseorang,dan juga kemandulan.

Di Malaysia,kedua dua keadaan di atas wujud. Terdapat 16 buah persatuan pengguna di seluruh negara, Majlis Penasihat Pelindung Pengguna Kebangsaan (MPPPK), Majlis Hal Ehwal Pengguna Kebangsaan, Majlis Hal Ehwal Pengguna Negeri (MHEPN), dan Hal Ehwal Pengguna. Kepentingan terhadap perlindungan pengguna juga terdapat pada kementerian kementerian lain dalam kerajaan Malaysia dan industri-industri dalam berbagai sektor. Biasanya, nilai dan pendapat pengguna secara umum mahupun melalui pertubuhan diambil kira dalam dasar pembangunan pelbagai industri. Walau bagaimanapun, keberkesanan perwakilan pengguna bergantung kepada beberapa faktor seperti:

PERTAMA: undang undang pengguna memastikan bahawa pengguna boleh turut serta dalam pembentukan dasar yang melibatkan mereka sebagaimana yang dinyatakan dalam garis panduan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.


KEDUA: kekuatan perwakilan pengguna dari segi bilangan dan pengaruh. Untuk membolehkan pandangan pengguna didengari dengan lebih berkesan, bilangan perwakilan yang seimbang adalah perlu.


KETIGA:Kepakaran di dalam pelbagai isu yang melibatkan pengguna adalah penting untuk membolehkan perwakilan menjadi lebih berkesan.


KEEMPAT: Wakil-wakil pengguna mestilah mudah mendapat liputan oleh media massa.


KELIMA:Salinan undang undang dan dasar yang mempunyai kaitan atau mempunyai kesan kepada pengguna mudah diperolehi oleh persatuan persatuan yang ada kaitan dengan pengguna.


KEENAM: komunikasi terbuka dan berterusan perlu wujud antara pengguna, industri dan kerajaan.










0 comments: