BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

13 June 2010

HAK PENGGUNA MENDAPAT PILIHAN.

Hak membuat pilihan ialah kebebasan pengguna untuk memiliki dan menentukan barang dan perkhidmatan yang diperlukan berasaskan maklumat yang diperolehi, keperluan, citarasa, dan kemampuan masing masing pada harga yang munasabah.

Dalam kes monopoli, pengguna haruslah mendapat jaminan kualiti barang dan perkhidmatan yang memuaskan dan pada harga yang berpatutan.


HAK UNTUK MEMILIH.


Pasaran antarabangsa, taraf hidup yang tinggi, penemuan rekacipta terbaru, pembaharuan di dalam teknologi dan bertambahnya barangan baru di dalam pasaran telah menghasilkan pelbagai pilihan bagi memenuhi citarasa dan permintaan pengguna.


Sebahagian daripada pengguna berpendapat bahawa 'lebih banyak pilihan adalah lebih baik'. Walau bagaimanapun, kebanyakan daripada barangan baru adalah terlalu kompleks dan di luar kemampuan atau keupayaan pengguna untuk menilai semua kesan dari penggunaan barang berkenaan sepenuhnya. Selain daripada itu, strategi pasaran yang canggih telah menyukarkan lagi pengguna dalam membuat pilihan.

Pengguna didedahkan untuk membuat pilihan yang terbaik dengan berpandukan kepada prinsip yang menyatakan bahawa pembeli hendaklah berhati hati.

0 comments: