BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

13 June 2010

HAK MENDAPAT KESELAMATAN KELENGKAPAN KELENGKAPAN ELETRIK.

Dasawarsa ini, perkembangan teknologi dan daya kreatif manusia telah menghasilkan banyak kelengkapan elektrik untuk keselesaan manusia.


Penggunaan kelengkapan eletrik yang tidak berkeupayaan boleh menyebabkan berlakunya litar pintas, kebakaran, gangguan kepada alat eletrik dan lain lain lagi.


Selain itu, Jabatan Bekalan Eletrik dan Gas (JBE) mempunyai maklumat agar kelengkapan elektrik yang digunakan oleh para pengguna di Malaysia mencapai tahap keselamatan yang telah ditetapkan oleh Standard Malaysia atau standard standard lain yang sama atau lebih ketat yang diiktiraf oleh JBE.


SIRIM adalah satu badan penguji yang diiktiraf untuk membuat pengujian ke atas barangan elektrik yang telah dihasilkan.SIRIM juga mengawal skim pengesahan pengeluaran kelengkapan elektrik.


Dengan adanya kawalan ini,hak para pengguna yang tidak arif mengenai kelengkapan elektrik adalah terjamin sama sekali seterusnya para pengguna bolehlah membeli dan menggunakan peralatan elektrik tanpa rasa bimbang akan keselamatannya.

0 comments: