BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

13 June 2010

Hak hak pengguna dalam mendapatkan ganti rugi..


Kontrak adalah perjanjian antara dua pihak yang berkeupayaan yang dilakukan dengan kerelaan bebas serta disokong dengan balasan.ia diiktiraf dan boleh dikuat kuasakan oleh undang undang.
Contohnya:-

  • pihak penjual mempunyai hak milik terhadap barang yang hendak dijual.
  • barang mestilah mempunyai kualiti yang boleh diperdagangkan. Ini bermakna barang berkenaan mestilah sesuai dan munasabah untuk tujuan kegunaanya. Perlu di ingat bahawa harga dan barang mesti sama dengan yang telah diperihalkan. Barang baru mestilah tidak pecah atau rosak.ianya hendaklah berfungsi dengan baik.
  • barang mestilah menepati perihalan yang dinyatakan sama ada pada bungkusan, kenyataan yang dipaparkan atau apa yang dinyatakan penjual. Tidak sepatutnya baju lengan panjang jika dinyatakan sebagai lengan pendek di luar bungkusannya. Kasut getah tidak sepatutnya dinyatakan sebagai kasut kulit di luar bungkusannya.
  • barang hendaklah menepati semua tujuan khusus dalam pengetahuan penjual. Jika penjual menyatakan gam bolek melekatkan kayu,maka gam tersebut bolehlah berfungsi demikian.
  • jualan melalui sampel-barang barang yang dibekalkan mestilah memenuhi ciri ciri seperti yang terdapat di dalam sampel.

0 comments: