BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

16 June 2010

Aduan yang berkesan

1. SIMPAN MAKLUMAT DALAM FAIL

  • simpan semua maklumat yang penting dan yang berkaitan untuk membantu semasa membuat aduan.
2. BAHAN BUKTI
  • setelah menyedari adanya masalah,dapatkan maklumat lanjut yang boleh membantu anda dalam membuat aduan. Tinjau samada terdapat pengguna yang lain menghadapi masalah yang sama untuk mengambil tindakan secara kolektif.
3. JANGAN TERLALU MENGIKUT PERASAAN
  • Jangan terlalu mengikut perasaan dalam membuat aduan. Jika anda tidak dapat mengawal perasaan, anda tidak dapat mengemukakan aduan dengan berkesan. Sebaliknya,anda hendaklah bertenang dan mengatur strategi yang berkesan apabila membuat aduan.
4. GUNAKAN FAKTA DAN STATISTIK.
  • kumpulkan data dan statistik berkaitan dengan perkara yang diadu untuk membuktikan kesahihan aduan. Misalnya tarikh yang terlibat dan sebagainya.
5. TULIS SURAT
  • Buat aduan secara bertulis. Perkara yang diadun hendaklah jelas. Biarlah surat tersebut ringkas tetapi padat.
6. KETAHUI UNDANG UNDANG
  • Rujuk kepada undang undang berkaitan.nyatakan dalam surat, peruntukan undang undang yang berkaitan dengan perkara yang diadu.
7. IKUTI PERKEMBANGAN ADUAN.
  • Ikuti dan catatkan perkembangan mengikut kronologi masa termasuk panggilan telefon dan temujanji.
8. GUNAKAN MEDIA MASSA
  • Gunakan media massa untuk membuat laporan anda.

0 comments: