BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

12 June 2010

UBAT UBATAN

Ubat ubatan didefinisikan sebagai dadah sintetik dimana penggunaanya dikawal oleh pihak doktor.

Ubat ubatan ialah produk yang dihasilkan daripada tumbuh tumbuhan atau haiwan mahupun bahan kimia yang dihasilkan melalui proses penyelidikan yang rapi. Penggunaan ubat mendatangkan manfaat dan risiko tertentu kepada pengguna.

Bagi menjamin keselamatan orang awam,kerajaan telah mengelaskan ubat ubatan yang berisiko tinggi sebagai racun di bawah Akta Racun 1952(semakan 1989) orang awam boleh mendapatkan ubat ubatan ini hanya melalui perakuan doktor atau membelinya di farmasi swasta.

Orang awam juga boleh membeli pel bagai jenis ubat ubatan yang boleh diperolehi di kedai runcit biasa untuk pengubatan sendiri seperti merawat luka kecil, melecur,batuk,demam,dan sebagainya. Uba ubatan tersebut adalah berisiko rendah boleh dianggap selamat jika digunakan dengan mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

Bagi menjamin keselamatan pengguna,kerajaan tekah mewajibkan pendaftaran dengan pihak berkuasa Kawalan Dadah bagi semua ubat ubatan yang berkualiti. Selamat dan berkesan sahaja berada di pasaran.

Pelaksanaan sistem pendaftaran ini sedang berjalan dan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah kini sedang memproses permohonan pendaftaran ubat ubatan tradisional.

Selain dari mewajibkan pendaftaran, pengiklanan ubat ubatan ini melalui media massa juga dikawal untuk melindungi orang awam daripada diperdayakan dengan tuntutan yang mengelirukan. Melalui aktiviti penguatkuasa pula,orang awam dilindungi dari pada terdedah dengan ubat ubatan yang tidak selamat.

0 comments: